Bardzo nas cieszy kiedy nasi słuchacze zadają nam pytania. Na większość z nich jesteśmy w stanie udzielić odpowiedzi w ciągu kilku minut. Jednak tym razem odpowiedź na pytanie słuchacza, o to jakie parametry monitorujemy podczas jazdy i do czego te dane wykorzystujemy, stała się głównym tematem odcinka.
Adekwatnie do aury panującej za oknem, odcinek zaczniemy od przejażdżek i rekomendacji związanych z jazdą w chłodniejszych i mokrych warunkach. Jako osoby nielubiące się moczyć i brudzić, podpowiemy co ułatwia wyjście na rower gdy trasy są mokre, a spod kół leci błoto i woda. Głównym tematem tego podcastu będzie odpowiedź na pytanie, co zrobić aby zarazić pasją do dwóch kółek w górach, a nie zrazić. Pozornie prosta sprawa zabrania świeżaka na rower, okazuje się często bardzo trudna. Podpowiemy czego unikać, gdzie zabierać, a gdzie nie zabierać nowicujszy MTB.
Ciekawe przejażdżki
Na ciekawe przejżdżki w jesiennej aurze polecamy odpowiedni sprzęt czyli dobre błotniki i wodoodporne buty.
Rekomendacje i newsy
Zapowiedź przyszłej rekomendacji – w pełni wodoodporne buty do platform AM Moab Mid STX
Dwa odcinki temu rozpoczęliśmy cykl o roboczej nazwie Obserwacje ze szkoleń. Ostatnio (E25) rozmawialiśmy o tym co najczęściej nie działa w rowerach naszych kursantów. Tematem tego odcinka jest odpowiedź na często zadawane nam pytanie przez uczestników szkoleń “Czy ścigasz się w jakiś zawodach rowerowych?”. Nie zabraknie również wrażeń z jazdy. Po dłuuuugiej, 2-sezonowej nieobecności Pajonk wizytował Rychlebskie Ścieżki. Natomiast sział newsów i rekomendacji obfituje w tipy czym suszyć buty po mokrym wyjeździe na rower i gdzie pogłębić swoją wiedzę na temat hamulców rowerowych.
Ciekawe przejażdżki
Rychlebskie Ścieżki po dwóch sezonach nieobecności (track gps).
W dwudziestym szóstym odcinku naszego podcastu wracamy do tematu powstawania ścieżek. W poprzednich odcinkach E10, E13 i E17 rozmawialiśmy o pomyśle na trasę, rozpoczęciu współpracy i koncepcji, a teraz przyszedł czas na projekt. To chyba najmniej ciekawy etap powstawania trasy, jednak niezbędny aby móc wbić szpadel i rozpocząć budowę. Co robiliśmy po kolei, jak długo trwa projektowanie kilometra trasy i jakich narzędzi używaliśmy do przygotowania dokumentacji dowiecie się z tego nagrania. W podcaście nie zabraknie stałych punktów naszej ramówki czyli ciekawej przejażdżki, newsów oraz pytania od słuchacza.
Ciekawe przejażdżki
Kolejny raz Oybin, jedna z ulubionych miejscówek Michała.
Nowości lokalesów w Szklarskiej Porębie – Złoty Widok BC, Zapałki, nowości w okolicach Wysokiego Kamienia. Track GPS
Rekomendacje i newsy
Sławek Łukasik 9 na EWS w Finale Ligure
Temat odcinka: Projektowanie nowej ścieżki
Poprzednie odcinki z cyklu od pomysłu do powstania trasy:
Rower sam w sobie jest bardzo prostą konstrukcją jednak ma kilka elementów, które dla większości rowerzystów, sprawiają pewne problemy z ustawieniem. Prowadząc szkolenia techniki jazdy często spotykamy się z niedziałającymi, źle ustawionymi lub nieodpowiednio dobranymi komponentami. To znowu sprawia że jeździ się mniej wygodnie, efektywność jazdy spada, jest po prostu gorzej. W tym odcinku przedstawimy top 5 najgorzej ustawionych i dobranych komponentów w rowerach. Od 25. odcinka wprowadzamy nowość w naszej ramówce – wrócimy do tematu jazdy na rowerze. Co odcinek będziemy opowiadać o naszych ciekawych przejażdżkach, które zaliczyliśmy krótko przed nagraniem odcinka.
Ciekawa przejażdżka
Absurdaliowy, czyli polski zielony ze Smreka: track GPS, foto.
Wizyta Michała na Ślęży po kilku latach od ostatnich zawodów EMTB: track GPS.
Rekomendacje i newsy:
Najlepsze polskie podcasty polecili 23. odcinek naszego podcastu, a my zachęcamy do zapisania się do ich newslettera.
Nasz partner 3biker oferuje POMBOWE koszulki. Jeśli chcesz zostać posiadaczem koszulki z logo POMBA odwiedź ich stronę.
Jedną z misji IMBA jest stworzenie możliwie dużej ilości zrównoważonych tras rowerowych, które mają być spójne z krajobrazem, mieć minimalny wpływ na środowisko, być bezpieczne dla rowerzystów i innych użytkowników. Brzmi to jak idealny przepis na turystykę i rekreację do momentu, w którym nie pojawią się pytania o to czy istnieje coś takiego jak za dużo tras rowerowych, czy w ogóle potrzebujemy trasy rowerowe oraz czy jazda po zrównoważonej trasie czyni samą jazdę również zrównoważoną? Te pytania wsadzają kij w szprychy i powodują, że obecne sposób rozwoju MTB zalicza lot przez kierownicę. O tym dlaczego tak się dzieje i kto jest winny odpowiadamy w tym odcinku Pojechanych.
Sporo osób zaczyna jeździć na rowerze dlatego że mało jakie warunki są w stanie przeszkodzić w wyjściu na rower. Jak pada można założyć błotniki i kurtkę, jak wieje to można wybrać trasę w lesie gdzie będziemy bardziej osłonięci. Jak mocno świeci i nie wieje to pijemy dużo wody i jakoś dajemy radę. W przypadku innych sportów, mocno zależnych od pogody np wiatru, totalna flauta uniemożliwia pływanie na kitesurfingu. Mimo sporej odporności naszego sportu na warunki pogodowe zawsze lepiej się jeździ jak nie rzuca żabami, ale nie zawsze udaje nam się wycelować odpowiednie okno pogodowe aby ominąć deszcz. W tym odcinku podzielimy się naszymi sposobami zaklinania pogody, a tak naprawdę opowiemy z jakich aplikacji korzystamy aby sprawdzić prognozę pogody przed i w trakcie jazdy.
Jeśli słuchacie nas regularnie to zapewne już wiecie, że nie jesteśmy zwolennikami systemów bezdętkowych opartych na obręczy zaklejonej taśmą i uszczelniaczu w oponie. Pomimo wielu prób, zawsze okazywało się, że więcej z tym kłopotów niż pożytku. W odcinku E06 polecałem patent, który łączy zalety dętki i tubeless. Mianowicie dętki z włożoną do środka pianką zabezpieczającą przed dobiciami, roboczo nazwane przez nas Magic Tubes.
W międzyczasie było kilka pytań do nas o dokładny przepis na takie dętki, więc w końcu się za to zabraliśmy i efekt możecie zobaczyć poniżej.
Lista zakupów
Niezbędne rzeczy
Pianka EVA o grubości 10 mm i gęstości 85 kg/m^3. Są to parametry bardzo podobne do wkładki Huck Norris. Bardzo ważne aby kupić rolkę o długości 200 cm, aby nie musieć łączyć paska z kilku elementów. My kupowaliśmy arkusz 200×100 cm w sklepie tintadlaplastyków.pl. Na jedną dętkę w rozmiarze 27,5″ lub 29″ potrzebny jest pasek 200 x 5,5 cm.Mały update po komentarzach od słuchaczy: pasek pianki o długości 200 cm jest idealny do kół 27,5″. Do kół 29″ lepiej jest wykroić i doczepić przedłużkę, tak aby długość pianki była 212 cm!
Dętki Schwalbe SV21F 27.5″ x 3″ – bardzo lekkie i odpowiednio szerokie. Kupione na Allegro.
Klej Valkarn i łatki firmy Maruni. Rozmiary łatek L2 i M. Dlaczego akurat Maruni? Bo występują w odpowiednich rozmiarach, są cienkie i elastyczne, producent dopuszcza klejenie łatki na łatkę. Kupione na Allegro.
Pasek rzepa.
Permanentny marker.
Papier ścierny o ziarnie 120-220.
Kawałek starego T-shirta.
Porządna papierowa taśma klejąca.
Porządny nożyk do cięcia pianki (polecamy ostrza firmy Olfa)
Nożyczki.
Rzeczy opcjonalne, ale bardzo przydatne
Płyn do chemicznego przygotowania gumy do klejenia Maruni Liquid Buffer. Kupione na Allegro.
W masie usług oferowanych rowerzystom takich jak: naprawa roweru, strojenie zawieszenia, szkolenia techniki jazdy czy rowerowe wyjazdy, istnieje jeszcze bike fitting. Postanowiliśmy pochylić się nad tym tematem, nie tylko dlatego, że niektórzy może w ogóle nie słyszeli o czymś takim, ale dlatego, że często jest on rozumiany zupełnie na opak. Zdarza się, że po ustawieniu roweru w trakcie bike fittingu uczestnicy naszych szkoleń boją się przestawić siodło choćby o centymetr. W związku z powyższym skorzystaliśmy z naszych znajomości i wypytaliśmy Tomka Niedźwieckiego, który zajmuje się tematem bike fittingu od dobrych 10 lat, co to w ogóle jest, po co to komu, czy ma to sens i jeśli ma to dla kogo.
Wszyscy którzy przechodzą przez szkolenia techniki jazdy Fundacji POMBA dobrze wiedzą że nie wierzymy w magiczne wskazówki dotyczące techniki jazdy, a preferujemy systematyczną prace nad każdym elementem technicznym. Kroczek po kroczku aż do uzyskania zadowalającego efektu. Jednak nie zniechęcamy się naszymi założeniami i próbujemy znaleźć magiczne zaklęcia, które pomogą stać się lepszym rowerzystą. Czy znaleźliśmy? Zapraszamy do przesłuchania kolejnego odcinka.
Rekomendacje
Pierwsze szkolenie WJEDŹ W TEREN z plusem za nami – jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów.