Aktualności

E26 - Projekt trasy

  • Słuchaj w Apple Podcasts
  • Słuchaj w Spotify

W dwudziestym szóstym odcinku naszego podcastu wracamy do tematu powstawania ścieżek. W poprzednich odcinkach E10, E13 i E17 rozmawialiśmy o pomyśle na trasę, rozpoczęciu współpracy i koncepcji, a teraz przyszedł czas na projekt. To chyba najmniej ciekawy etap powstawania trasy, jednak niezbędny aby móc wbić szpadel i rozpocząć budowę. Co robiliśmy po kolei, jak długo trwa projektowanie kilometra trasy i jakich narzędzi używaliśmy do przygotowania dokumentacji dowiecie się z tego nagrania. W podcaście nie zabraknie stałych punktów naszej ramówki czyli ciekawej przejażdżki, newsów oraz pytania od słuchacza.

Ciekawe przejażdżki

  • Kolejny raz Oybin, jedna z ulubionych miejscówek Michała.
  • Nowości lokalesów w Szklarskiej Porębie – Złoty Widok BC, Zapałki, nowości w okolicach Wysokiego Kamienia. Track GPS

Rekomendacje i newsy

  • Sławek Łukasik 9 na EWS w Finale Ligure

Temat odcinka: Projektowanie nowej ścieżki

Poprzednie odcinki z cyklu od pomysłu do powstania trasy:

Nasze profile w mediach społecznościowych:

Muzyka na wejściu i wyjściu: Eric Skiff – A Night Of Dizzy Spells – Resistor Anthems – dostępna na http://EricSkiff.com/

E25 - O tym co skrzypi, trzeszczy i nie działa.

  • Słuchaj w Apple Podcasts
  • Słuchaj w Spotify

Rower sam w sobie jest bardzo prostą konstrukcją jednak ma kilka elementów, które dla większości rowerzystów, sprawiają pewne problemy z ustawieniem. Prowadząc szkolenia techniki jazdy często spotykamy się z niedziałającymi, źle ustawionymi lub nieodpowiednio dobranymi komponentami. To znowu sprawia że jeździ się mniej wygodnie, efektywność jazdy spada, jest po prostu gorzej. W tym odcinku przedstawimy top 5 najgorzej ustawionych i dobranych komponentów w rowerach. Od 25. odcinka wprowadzamy nowość w naszej ramówce – wrócimy do tematu jazdy na rowerze. Co odcinek będziemy opowiadać o naszych ciekawych przejażdżkach, które zaliczyliśmy krótko przed nagraniem odcinka.

Ciekawa przejażdżka

  • Absurdaliowy, czyli polski zielony ze Smreka: track GPS, foto.
  • Wizyta Michała na Ślęży po kilku latach od ostatnich zawodów EMTB: track GPS.

Rekomendacje i newsy:

  • Najlepsze polskie podcasty polecili 23. odcinek naszego podcastu, a my zachęcamy do zapisania się do ich newslettera.
  • Nasz partner 3biker oferuje POMBOWE koszulki. Jeśli chcesz zostać posiadaczem koszulki z logo POMBA odwiedź ich stronę.

Nasze profile w mediach społecznościowych:

Muzyka na wejściu i wyjściu: Eric Skiff – A Night Of Dizzy Spells – Resistor Anthems – dostępna na http://EricSkiff.com/

E24 - Zrównoważone MTB głupcze!

  • Słuchaj w Apple Podcasts
  • Słuchaj w Spotify

Jedną z misji IMBA jest stworzenie możliwie dużej ilości zrównoważonych tras rowerowych, które mają być spójne z krajobrazem, mieć minimalny wpływ na środowisko, być bezpieczne dla rowerzystów i innych użytkowników. Brzmi to jak idealny przepis na turystykę i rekreację do momentu, w którym nie pojawią się pytania o to czy istnieje coś takiego jak za dużo tras rowerowych, czy w ogóle potrzebujemy trasy rowerowe oraz czy jazda po zrównoważonej trasie czyni samą jazdę również zrównoważoną? Te pytania wsadzają kij w szprychy i powodują, że obecne sposób rozwoju MTB zalicza lot przez kierownicę. O tym dlaczego tak się dzieje i kto jest winny odpowiadamy w tym odcinku Pojechanych.

Rekomendacje i newsy:

Temat odcinka: Zrównoważone MTB

Nasze profile w mediach społecznościowych:

Muzyka na wejściu i wyjściu: Eric Skiff – A Night Of Dizzy Spells – Resistor Anthems – dostępna na http://EricSkiff.com/

E23 - Pada deszcz!

  • Słuchaj w Apple Podcasts
  • Słuchaj w Spotify

Sporo osób zaczyna jeździć na rowerze dlatego że mało jakie warunki są w stanie przeszkodzić w wyjściu na rower. Jak pada można założyć błotniki i kurtkę, jak wieje to można wybrać trasę w lesie gdzie będziemy bardziej osłonięci. Jak mocno świeci i nie wieje to pijemy dużo wody i jakoś dajemy radę. W przypadku innych sportów, mocno zależnych od pogody np wiatru, totalna flauta uniemożliwia pływanie na kitesurfingu. Mimo sporej odporności naszego sportu na warunki pogodowe zawsze lepiej się jeździ jak nie rzuca żabami, ale nie zawsze udaje nam się wycelować odpowiednie okno pogodowe aby ominąć deszcz. W tym odcinku podzielimy się naszymi sposobami zaklinania pogody, a tak naprawdę opowiemy z jakich aplikacji korzystamy aby sprawdzić prognozę pogody przed i w trakcie jazdy.

Rekomendacje i newsy

Pytanie od słuchacza

Jak zrobić magiczne dętki z wkładkami antydobiciowymi w środku – odpowiedź tutaj

Nasze profile w mediach społecznościowych:

Muzyka na wejściu i wyjściu: Eric Skiff – A Night Of Dizzy Spells – Resistor Anthems – dostępna na http://EricSkiff.com/

Przepis na dętkę z pianką w środku

Jeśli słuchacie nas regularnie to zapewne już wiecie, że nie jesteśmy zwolennikami systemów bezdętkowych opartych na obręczy zaklejonej taśmą i uszczelniaczu w oponie. Pomimo wielu prób, zawsze okazywało się, że więcej z tym kłopotów niż pożytku. W odcinku E06 polecałem patent, który łączy zalety dętki i tubeless. Mianowicie dętki z włożoną do środka pianką zabezpieczającą przed dobiciami, roboczo nazwane przez nas Magic Tubes.

W międzyczasie było kilka pytań do nas o dokładny przepis na takie dętki, więc w końcu się za to zabraliśmy i efekt możecie zobaczyć poniżej.

Lista zakupów

Niezbędne rzeczy

  • Pianka EVA o grubości 10 mm i gęstości 85 kg/m^3. Są to parametry bardzo podobne do wkładki Huck Norris. Bardzo ważne aby kupić rolkę o długości 200 cm, aby nie musieć łączyć paska z kilku elementów. My kupowaliśmy arkusz 200×100 cm w sklepie tintadlaplastyków.pl. Na jedną dętkę w rozmiarze 27,5″ lub 29″ potrzebny jest pasek 200 x 5,5 cm. Mały update po komentarzach od słuchaczy: pasek pianki o długości 200 cm jest idealny do kół 27,5″. Do kół 29″ lepiej jest wykroić i doczepić przedłużkę, tak aby długość pianki była 212 cm!
  • Dętki Schwalbe SV21F 27.5″ x 3″ – bardzo lekkie i odpowiednio szerokie. Kupione na Allegro.
  • Klej Valkarn i łatki firmy Maruni. Rozmiary łatek L2 i M. Dlaczego akurat Maruni? Bo występują w odpowiednich rozmiarach, są cienkie i elastyczne, producent dopuszcza klejenie łatki na łatkę. Kupione na Allegro.
  • Pasek rzepa.
  • Permanentny marker.
  • Papier ścierny o ziarnie 120-220.
  • Kawałek starego T-shirta.
  • Porządna papierowa taśma klejąca.
  • Porządny nożyk do cięcia pianki (polecamy ostrza firmy Olfa)
  • Nożyczki.

Rzeczy opcjonalne, ale bardzo przydatne

  • Płyn do chemicznego przygotowania gumy do klejenia Maruni Liquid Buffer. Kupione na Allegro.
  • Rolka do wypychania powietrza spod łatki.
  • Gumowy młotek.
Wszystko co potrzebujemy do zrobienia dętki z pianką
Namierzamy miejsce na dętce po przeciwległej stronie od wentyla. Tam zrobimy przecięcie i ponownie łączenie dętki.
Zaznaczamy markerem miejsce przecięcia oraz obszar do przygotowania do późniejszego klejenia.
Zaznaczone miejsce trzemy papierem ściernym oraz ewentualnie czyścimy płynem przygotowującym gumę do klejenia. Robimy to do momenty gdy uzyskamy jednolicie zmatowioną powierzchnię dętki.
Po zmatowieniu zaznaczamy markerem na dętce znacznik osi dętki. Będziemy potrzebować tego znacznika, aby przez przypadek nie skleić skręconej dętki.
Przecinamy dętkę – warto się postarać nie postrzępić dętki na przecięciu.
Wcześniej wycięty pasek pianki EVA o wymiarach 2000×55 mm sklejamy co kilkanaście cm w pół za pomocą taśmy papierowej. Tak jak widać to na zdjęciu. Musi to być taśma papierowa i sklejone w taki sposób aby w miejscu stykania się boków pianki, była tylko jedna warstwa taśmy. Po włożeniu pianki do środka, będziemy musieli rozerwać taśmę! Tak przygotowaną piankę bardzo łatwo jest włożyć do dętki
Zbliżenie na przygotowaną piankę.
Zbliżenie na przygotowaną piankę.
Naciągamy dętkę na piankę “segment po segmencie”.
Tak to wygląda po przełożeniu pianki. Należy zwrócić uwagę, aby znaczniki osi dętki były w jednej linii (chodzi o tę kreskę zaznaczoną markerem).
Rozrywamy taśmy na końcu pianki i łączymy oba końce pianki rzepem. Oczywiście musimy w tym celu zrobić nacięcia w piance, aby przełożyć rzep.
Naciągamy dętkę, aby oba jej kończy się spotkały. Cały czas zwracając uwagę na to aby znaczniki osi dętki był w jednej linii.
Ponownie czyścimy miejsce klejenia płynem do przygotowania gumy.
Nakładamy cienką warstwę kleju na 3/4 obwodu dętki i czekamy aż odparuje (zazwyczaj 1-2 min. jest wystarczające).
Przykładamy pierwszą łatkę i mocno dociskamy. Warto teraz użyć rolki aby wycisnąć powietrze spod łatki oraz młotka aby odpowiednio docisnąć łatkę. W tym momencie pianka mocno utrudnia dobre dociśnięcie łatki, więc trzeba się szczególnie postarać – zwłaszcza na krawędziach.
Ściągamy folię z pierwszej łatki i powtarzamy operację z drugiej strony. Nie zapominamy o ponownym wyczyszczeniu miejscu klejenia za pomocą płynu przygotowawczego. Oczywiście tak układamy dętkę (warto ją na czymś zawiesić), aby oba końce gumy były jak najbliżej siebie.
Tak to wygląda po przyklejeniu obu łatek.
Jeśli miejsce łączenia się łatek trochę na się rozeszło, można na wszelki wypadek dokleić na wierzch kolejną mniejszą łatkę. Teraz wystarczy tylko lekko napompować dętkę i rozerwać papierowe taśmy na piance.
Magic Tube w całej swojej okazałości. Przypominamy, aby nie zapomnieć o rozerwaniu papierowych taśm!
Zasłużone wyrazu uznania za zrobienie Magic Tube.

E22 - Co warty jest bike fitting?

  • Słuchaj w Apple Podcasts
  • Słuchaj w Spotify

W masie usług oferowanych rowerzystom takich jak: naprawa roweru, strojenie zawieszenia, szkolenia techniki jazdy czy rowerowe wyjazdy, istnieje jeszcze bike fitting. Postanowiliśmy pochylić się nad tym tematem, nie tylko dlatego, że niektórzy może w ogóle nie słyszeli o czymś takim, ale dlatego, że często jest on rozumiany zupełnie na opak. Zdarza się, że po ustawieniu roweru w trakcie bike fittingu uczestnicy naszych szkoleń boją się przestawić siodło choćby o centymetr. W związku z powyższym skorzystaliśmy z naszych znajomości i wypytaliśmy Tomka Niedźwieckiego, który zajmuje się tematem bike fittingu od dobrych 10 lat, co to w ogóle jest, po co to komu, czy ma to sens i jeśli ma to dla kogo.

Rekomendacje i Newsy:

Temat odcinka

Nasz konsultant fizjoterapii oraz bikefitingu Tomek Niedźwiecki

Nasze profile w mediach społecznościowych:

Muzyka na wejściu i wyjściu: Eric Skiff – A Night Of Dizzy Spells – Resistor Anthems – dostępna na http://EricSkiff.com/

E21 - Protipy techniki jazdy

  • Słuchaj w Apple Podcasts
  • Słuchaj w Spotify

Wszyscy którzy przechodzą przez szkolenia techniki jazdy Fundacji POMBA dobrze wiedzą że nie wierzymy w magiczne wskazówki dotyczące techniki jazdy, a preferujemy systematyczną prace nad każdym elementem technicznym. Kroczek po kroczku aż do uzyskania zadowalającego efektu. Jednak nie zniechęcamy się naszymi założeniami i próbujemy znaleźć magiczne zaklęcia, które pomogą stać się lepszym rowerzystą. Czy znaleźliśmy? Zapraszamy do przesłuchania kolejnego odcinka.

Rekomendacje

Nasze profile w mediach społecznościowych:

Muzyka na wejściu i wyjściu: Eric Skiff – A Night Of Dizzy Spells – Resistor Anthems – dostępna na http://EricSkiff.com/

E20 - Pieruńskie teleskopy

  • Słuchaj w Apple Podcasts
  • Słuchaj w Spotify

Pieruńskie teleskopy, czyli jak zabrać się do ustawienia poszczególnych regulacji w naszych amortyzatorach. Tym razem nie tłumaczymy co to jest kompresja, tłumienie powrotu, ugięcie wstępne. Wręcz przeciwnie, Michał przedstawia procedurę ustawienia wszystkich pokręteł, dzięki czemu wcale nie trzeba znać definicji każdego pojęcia. Do tego dorzucamy kilka przydatnych wskazówek ułatwiających ustawienie “teleskopów”. W odpowiedzi na pytania słuchaczy kontynuujemy dyskusję co to jest enduro oraz “dlaczego sztywne koła nie są elo”.

Film GMBN do którego pojawiły się komentarze ganiące oldschoolową technikę

“Zapomniana” albo “przypomniana” trasa we Francji – trasa którą przejechaliśmy całą ekipą w 2015 roku.

Nasze profile w mediach społecznościowych:

Muzyka na wejściu i wyjściu: Eric Skiff – A Night Of Dizzy Spells – Resistor Anthems – dostępna na http://EricSkiff.com/

E19 - Wybudować to nie sztuka

  • Słuchaj w Apple Podcasts
  • Słuchaj w Spotify

Kolejne kilometry tras co roku powstają w naszym kraju, część z nich to ścieżki zbudowane za spore kwoty przez inwestorów typu samorządy i lasy państwowe, inne to ciężka praca lokalnych rowerzystów. Jednak wszystkie te trasy spotykają się z podobnymi problemami i wyzwaniami w trakcie ich eksploatacji. O każdą z nich trzeba dbać i się nimi zajmować. Co to znaczy utrzymać trasę, a w zasadzie jakich błędów w trakcie utrzymywania tras unikać? O tym dyskutujemy w dziewiętnastym odcinku naszego podcastu.

Rekomendacja/newsy:

Film zawieszenie vs pozycja

Wróciły szkolenia techniki jazdy – zapraszamy!

Nasze profile w mediach społecznościowych:

Muzyka na wejściu i wyjściu: Eric Skiff – A Night Of Dizzy Spells – Resistor Anthems – dostępna na http://EricSkiff.com/

E18 - Trendy w MTB

  • Słuchaj w Apple Podcasts
  • Słuchaj w Spotify

W osiemnastym odcinku Michał kolejny raz wraca do tematu rowerów elektrycznych. Co odcinek ma nowe spostrzeżenia dotyczące jazdy z rowerzystami na elektrykach oraz innych aspektów jeżdżenia ze wspomaganiem. Głównym tematem podcastu są trendy w kolarstwie górskim. Tym razem dzielimy się naszymi spostrzeżeniami oraz komentujemy zauważone zachowania rowerzystów czy zmiany w podejściu do jazdy na rowerze. Pochylamy się także nad trzema pytaniami od słuchaczy. Jednym z nich jest porównanie środowiska i pojęcia Enduro dzisiaj, a 10 lat wstecz. Będzie też o kołach w rowerze i bezpieczeństwie jazdy na rowerze w czasie COVID19.

Nasze profile w mediach społecznościowych:

Muzyka na wejściu i wyjściu: Eric Skiff – A Night Of Dizzy Spells – Resistor Anthems – dostępna na http://EricSkiff.com/